Mayer Emese irodalmi blogja

Mayer Emese irodalmi blogja

Schöpflin Aladár

Elfelejtett kerek évforduló

2023. január 26. - Mayer S.R. Emese
Eltelt 2022. úgy, hogy Schöpflin Aladár nem sok embernek jutott eszébe, néhány cikket és egy könyvet leszámítva. 2022. októberében születésének 150. évfordulója volt. 

Életpályája:

1908-től belső munkatárs, majd főmunkatárs a Vasárnapi Újságnál. 1909-től a Franklin-társulat lektora, majd irodalmi titkár. A Nyugat1908-as indulásától a Nyugat munkatársa és kritikusa.
Huszadik Század, Szózat, Tükör lapokba cikkeket, bárlátokat, színházi kritikákat írt.
1918-tól a Vörösmarty Akadémia főtitkára.
1941-től a megszűnt Nyugat után a Magyar Csillag főszerkesztője, valamint a Baumgarten-alapítvány kurátora.
1948-tól MTA tiszteletbeli tag, 1949-től MTA rendes tag.
1949-benb Kossuth-díjat kapott. (Magyar Irodalmi Lexikon)

Gyulai Pál (magyar irodalomtörténész) után ő az első olyan a magyar irodalmi életben, aki az irodalomkritikát hivatásának választotta.
1898-tól gyakornok a Vasárnapi Újság szerkesztőségében.
„Ember ritkán találta meg a neki való szerepet. Kiegyensúlyozott természete, mely sosem adta át magát szűkkekbű egyoldalúságnak, harmonikus lénye, mely sosem lett rabja divatoknak, kávéházi közleményeknek, párt- vagy klikk-elfogultságnak, jelszavak és elméletek terrorának [sic!], tiszta, világos értelme, mely mindig a teljes igazságot kereste, érzékenysége, mely elég rugalmas volt ahhoz, hogy különböző művészeti törekvéseket befogadjon, erkölcsi megbízhatósága, melynek számára magától értetődő volt a meggyőződéséhez való meg-nem alkuvó hűség, valósággal predesztinálta a kritikus bírói tiszteletére.”
Írásmódja egyszerű, érthető, nem volt modoros. Akkor, amikor a szecesszió és a stílusromantika hódított, ő azzal volt egyedi, hogy nem akart külön egyéniség lenni.

Elzászi német családból származott, egy szlovák faluban töltötte gyermekkorát, a gimnáziumot egy pozsonyi evangélikus líceumban végezte, huszonkétéves korától élt Pesten.
Teljes egészében magáévá tette a magyar kultúrát, de a sajátját is megtartotta, nevét sem változtatta meg.
Amikor Schöpflin elkezdett tevékenyen mozogni az irodalmi életben, a Vasárnapi újság szerkesztőjeként és recenzusaként, akkor a magyar irodalmi élet épp kettéválóban volt. Az egyik tábort merész fiatalok alkották, akik a nyugat felé tekintettek. A másik csoport a népnemzeti iskola, akik a hatalom birtokában meg akarták akadályozni a másik csoport kibontakozását.
Schöpflin a Franklin-társulatnál dolgozott, mely fellegvára volt a konzervatív tábornak. Egyszerre tartozott a konzervatív vonalhoz és érzett rokonszenvet a fiatalok iránt, nem volt egyszerű a helyzete. Hűséges maradt a régi értékeket képviselőkhöz, de a fiatalokat is megértette. (Komlós 1967. 5-9)

 

Schöpflin Gyula, fia így emlékezik róla:
Írásából kitűnik, hogy apja a Franklin-társulattól nem kapott sok jövedelmet, késő estig dolgozott saját írásokon és fordításokon.
A húszas évek inflációja Aladárt és feleségét is érintette, belefogtak a tőzsdézésbe, kudarcukat az is bizonyította, hogy tőzsdeügynökük öngyilkos lett.
A tőzsdézés után a Baumgartner-alapítványtól kértek segítséget. Ezután javult anyagi helyzetük. Babits 1941-ben bekövetkezett halála után Schöpflint felkérik a Baumgarten-alapítvány kurátorának.
>>„Nem írónak látszott, inkább … nyugalmazott búr ezredesnek, vagy angol őrnagy , aki éppen most meg a gyarmatokról. Egy szikár, napbarnított, keménytartású, sörtehajú, göndör öregúr…”<< (Kolozsvári Grandpierre Emil)
Szinte mindig nyakkendőt viselt, alig sportolt, napi 40 szál cigarettát elszívott, sok feketekávé és kevés alkohol jellemezte szokásait.
Hetven éves koráig nem volt komoly problémája egészségével. Fekete haja megőszült, ráncai mélyebbek lettek.
Fia szerint apja irodalmi munkásságára a sokszínűség volt jellemző. Önálló munkáit tudományos és kritikai művek alkották, valamint szépirodalmi művek, emellett írt tanulmányokat és cikkeket, bírálatokat, ismertterjesztő közleményeket, novellákat, meséket, műfordításokat, színikritikákat.
1943-ban megjelentettek a barátai egy bibliográfiai kötetet, mely körülbelül 3000 címszóból áll, de nem tartalmazott például napisajtós írásokat vagy tárcanovellákat.
Önéletrajza nem jelent meg, nem tartotta fontosnak. (Schöpflin Gy. 1994. 185-203)

Sokat emlegetett egyszerűsége abból fakadt, hogy tisztában volt vele, sok olvasót úgy lehet megtartani, ha egyszerűen fogalmaz, nem cizellál, nem bonyolítja mondanivalóját.
A Vasárnapi Újságnál így tartotta meg a vidéki olvasókat, majd ezt a szokását átvitte a Nyugathoz is.
Az irodalmi alkotásokat nem különállóan kezelte, együtt vizsgálta a korral.
Ady szakította ki a konzervatív szemléletéből, vette rá az új világnézet felé tekintésre.
„A konzervatív kritika oldaláról jött át a haladó kritika képviselői közé, sőt – Ignotus és Osvát Ernő mellett – talán a legnagyobb szerepet játszotta a haladó magyar irodalom megszervezésében is.” (Sós 1964.)
„Ő a megtestesült kritikus, a született elfogulatlanság, a kritikus, akinek a működése teremtés.”
A Nyugat nagy nemzedékei közé sorolták, mikor megemlékeztek kortársai hetvenedik születésnapján.
Munkájáért nem várt elismerést, szerényen meghúzódott a háttérben.
Bírálta a századforduló reformkori alkotóit, illetve előre tekintve figyelte és szólt kortársairól is. (Diarium 1942.)

Schöpflin Aladár saját gondolati az irodalomról:
„Szerintem az irodalom organikus valami, a nemzet életének olyan életjelensége, mint akár a politika vagy a gazdaság s ezért minden irodalmi jelenségnek megvannak, meg kell, hogy legyenek gyökerei valahol a társadalomban, amelynek az irodalom egyik megnyilatkozási formája. Ezeknek gyökereknek a megkeresése nézetem szerint előrevaló [sic!] és fontosabb feladata a kritikának, mint a hibák és erények pontos és terméketlen méricskélése.”
„Másik irányadó szempontom az írói egyéniség és műve közötti kapcsolat felkutatására való törekvés. Megkeresni a mű mögött világító emberi egyéniséget, az író élményeinek viszonyát műveihez, azt a módot, ahogyan ezek az élmények irodalommá válnak -ez talán a legérdekesebb és legizgalmasabb feladat, melyre a kritikus vállalkozik.”
„Az irodalom psychológiai [sic!] gyökerű valami és psychológiai introspekció útján érthető meg.” (Schöpflin A. 1917. 3-5)

Könyvek
Magyar Irodalmi Lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965.
Schöpflin Aladár – Válogatott tanulmányok (szerk.: Komlós Aladár). Szépirodalmi Kiadó, Budapest 1967.
Schöpflin Aladár – Egy apolitikus elmélkedései (szerk.: Schöpflin Gyula). Századvég Kiadó, Budapest, 1994.
Schöpflin Aladár: Magyar írók – Irodalmi arcképek és tollrajzok. Nyugat Folyóirat, Budapest, 1917.
Folyóiratok
Sós Endre: Schöpflin Aladár. In.: Jelenkor 1964. VII. évfolyam. 8. szám.
Diarium 1942. XII. évfolyam, 10. szám
309717288_5186021498176180_5552302637918759219_n.jpg
Kép forrása: 
https://hu.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6pflin_Alad%C3%A1r#/media/F%C3%A1jl:Sch%C3%B6pflin_Alad%C3%A1r.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://mayeremeseirodalmiblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr7618034622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása